Tuesday, July 8, 2014

shopping raya

hai...selamat berpuasa semua....dah beli baju raya? kami dah...eh mereka sudah...saya belum...huhu....actually sehari sebelum puasa aritu kami dah pulun mencari baju raya..ingat kan sempat settlekan semua dalam sehari...tapi jawapan nan adooooooo...sbab kalau dihitung-hitung time shopping tu 5 jam,3 jam daripadanya dieruntukkan dengan mengejar si anak bertuah...kejap abg lari2...kang kejap adik pulak lari sana lari sini..kejap abg nyorok celah baju2...kejap si adik telentang atas lantai tanpa rase bersalah...alahai anak bertuah...hasilnya dapat sepasang baju anak2...ibu dan ayah masing2 dapat 3 helai baju jalan bersama sehelai seluar.....

last week truskan perjuangan...ari sabtu sempatla beli baju melayu utk semua heroes dan baju jalan anak2 pun dapatlar 3 pasang lagi berserta kasut mereka....baju kurung ibu?nan ado sehingga hari ini..jenoh dah sume kdai baju aku pusing tapi takde yang tercapai..kang,kaler dah match,size plak xde...dh match,de saiz sume, hati plak tak berkenan..bile de match,de saiz, hati dah berkenan sume, harga plak mahal bebenor...huhu..maka takat arini takde lagi baju si ibu...so next weekend misi nye masih mencari baju kurung ibu, kasut ibu,handbag ibu dan kasut ayah..bab anak2 cukup la tu kot....klu ade yg berkenan nti,mayb akan dipertimbangkan..hahaha

last,babai..bos panggil de paper urgent plak....*spoil mood aku nak mengarang*

Thursday, June 12, 2014

"lain padang,lain belalang"

hai..hai..hai...
lame x hapdet kan..kebizian melampau ditambah kekeringan tenaga...huhu
arini nak cite bab anak2 la...abang dan adik....
dua-dua hero pujaan aku..hehe..tapi perangai dua2 sangat berbeza...

SATU
abang - cerewet tahap gaban dlm serba serbi...makan memilih..kotor skit xleh..basah skit x leh...
adik -   selambe tahap otai....belasah je ape yg dan...mulut kotor,lap dgn baju.klu time tu die x pakai baju,die             lap dgn baju orang yg berdekatan dgn die...haha


DUA
abang - penakut yang amat...takut binatang..takut serangga..takut gelap..takut panas...dan mcm2 lagi..
adik - berani yang over....setakat serangga tu sume mainan die jer..klu kite tgh iron baju pun,die selambe jer           acah2 kaki die kat iron tu..nk test betul ke panas seperti yg kite cakap...huhu..tapi yang penting, die               still takut pada orang yg x dikenali.bab ni aku mmg suke sbab since skrg kan byk kes culik2 budak               ni.so biarla anak kite penakut nak gi kat stranger..lebih selamat...


TIGA
abang -  agak lembik skit la...jatuh skit,nangis punye la lame..klu luka plak,slagi x ilang parut tu,slagi tu la die              dok cite yang kaki die sakit..luka..berdarah....
adik - sangat lasak...kepala terantuk ntah bape belas kali dah..die nangis kejap jer.pastu buat smula.x reti              serik...kadang kalau luka,die tak nangis pun.tau2 time mandi,br nampak sopek di jari la..siku la..tau2            dahi dah bengkak..ntah mase bile kena pun x tau..


EMPAT
abang - baik hati..x melawan...x suke gaduh..kalau kawan buli kt sekolah pun,die tak balas.biase nye die                  akan mengadu kat cikgu jer..kadang aku geram jer..skejap kawan die cucuk tgn die dgn pensel tajam            la..kawan die sepak kat dada la...ikutkan hati aku rase nak jer suh die balas tapi buat ape kan..so                 biarla cikgu je membalasnye...tapi bab ni la en.syed paling takleh blah.kadang die sendiri nak g balas             kat budak yg buat anak die sakit..tp of kos la aku x bagi.watpe msk campur hal budak2..diorg gaduh            kejap,kang baik balik...kite ni klu bergaduh kang,2 taun x tentu baik lagi..so x payah la...
adik - kuat menyakat..kang boring2,die tetiba jer gi gigit abg die la..or gi cubit maklong die la...pastu sengih            wat muka tak bersalah...tak mahu mengalah..kalau die cakap nak mainan A,maka A la..jgn cuba2                 runding utk tukar dgn mainan B ke C ke..x jalannye...selalu jer nak menang....



tu jer kot perbezaan yg ketara..lain2 mostly hampir sama..contoh:
- dua2 anak manja ayah..tido carik ketiak ayah...
- dua2 minat same cam ayah..minat repair2 kete,main tabs,main bola,main gomol2....
- dua2 kuat merajuk..cam ayah die gak..haha..skit2 merajuk...wat muke sedih...tapi speaker adik lagi kuat dr           abg..skali die nangis,naik berdarah telinga nih aku rase.punye la kuat.tu blum die menjerit..huhu
- dua2 kuat jeles....cam ibu die..hahaha


ok...itu jer utk hari ni...di akhiri dengan peribahasa....

"lain padang, lain belalang...
                                 lain orang, lain la ragam...."

yang pasti..keduanya kami sayang sepenuh hati..tiada beza walau sebesar zarah....mmuahhh....


dan semoga kedua beradik ini akan saling sayang-menyayangi kerana tiada hubungan yang lebih istimewa di dalam dunia ini selain dari hubungan kekeluargaan...Amin..



~Mommy Moonchild~

Thursday, May 8, 2014

little but high impact....

first, nak cakap i love u hubby....

sabtu:
actually sgt2 tak sangka...tetibe jer time sampi umah ari pas selesai keje membasuh umah baru, nmpk note pos laju kt pintu...amik n trus assume itu mesti dr anmum..sbb kami de redeem anmum dlu tp still x dpt2 lg susu nye....

ahad:
nak kuar breakfast cam biase ke hollywood...tp en.syed ikut jalan jauh lak..rupe2nya nak singgah pos laju dlu amik brgn tu...so aku turun n g la kt kaunter...dlm hati msh assume ia cuma sekotak susu anmum..BUT suddenly bile tgk nampak sekotak hadiah berbalut cantik,trus hati tertanya2..eh, ni bukan anmum.sbb dlu2 redeem anmum pun x penah la plak diorg bakut cantik2 cenggitu....
dengan teruja trus masuk kete n tunjukkan kat en.syed...en.syed buat muka cool jer,siap tnya dr sape...aku ckp x tahu la..tp hati berbunga2 sgt ni dan trus bukak dgn gelojohnye...then,

tadaaaa.................

it was EPHYRA..from greenapple ....sangat2 tak sangka okeh...rase terharu sgt2 sbab mmg dh lame aku tringin sangat nak try ephyra ni...sbab slalu bace kat blog kak di yang ephyra ni leh membantu menghilangkan keletihan...slalu mintak kt en.syed tp xde jwpan...dan aku pun paham sbbnye adalah harga nye..hehe...so walaupu teringin tapi aku x bersungguh nak beli sbb rase agak mahal la kan..baikla beli susu anak ke ape kan....

so bile tetiba dapat surprise camni dr en.syed,aku rase sgt2 dihargai dan disayangi...rupenye slame ni wlupun en.syed diam jer bile aku membebel ckp letih,x larat, byk keje kt ofis tu sume...tp sbenarnye die dengar n caring...oh,i really appreciate it..thank u so much dear.smoga Allah swt membalas segal kebaikanmu ini.amin

siap dpt free gift dr kak di..best oooo...

last but not least...again thank u hubby..u are my superhero...mmuahhhh

tata....


~moonchild in love~




Monday, April 14, 2014

rumah ku syurga ku

Alhamdulillah..syukur di atas rezeki yang Allah S.W.T berikan kepada kami sekeluarga. In syaa Allah esok akan dapat kunci rumah kami..amin..

Kalau ikutkan ini kali kedua kami akan amik kunci. first time dlu mase beli umah kat Bera..sronok jugak cume mase tu tak teruja macam ni sbab umah tu kami tak merasa pun nak duduk..dapat kunci jer,prepare keperluan skit2 dan trus bagi org sewa...sbb nye umah tu kat bera,kami keje kat maran..huhu...

But now, in Shaa Allah kami akan duduk umah ni..so sangat teruja nak renovate..survey kabinet dapur,tile,cat,perabot,lampu dan segala tok nenek la...huhu...best part,kami berbincang in details almost everything..wlupun idea aku asyik la kne reject oleh en.syed, namun aku still x putus asa mencurahkan idea..hahaha...maklumla...umah sendiri...nanti yg nk mengemas nye pun aku sendiri.so harusla mengikut citarasa aku agar aku semangat nk kemas umah hari2 nanti..hahaha

Pencarian kami bermula smalam..br start dengan survey kabinet dapur..mak aii mahal gak rupenye kabinet dapur ni..aku tgk kabinet org bukan main canggih lagi slame ni,skali bile nak buat jenoh berkira2 bajet..haha..xpela..kite buat ikut kemampuan masing2 ok..harus ukur baju di badan sendiri...hehe


aish...tak sabar nak tunggu umah siap renovate n siap dihias...imagine same cam umah contoh yang aku dok tgk slalu..harap2 impian menjadi kenyataan la..dan smoga dipermudahkan segala urusan...amin



> moonchild is happy<

Tuesday, April 8, 2014

kisah hati

hari yang mendung...semendung hati ku...
banyak perkara indah yang berlaku dalam kehidupan,
namun entah kenapa rasa kepedihan hati semalam yang menghantui...yang sering dikenang...
mahu menangis,airmata seakan kering...
akhirnya bibir mengukir senyum,namun hati menangis hiba...
oh Tuhan..hilangkanlah kepedihan ini..sembuhkanlah hatiku....
betapa begitu banyak nikmat yang telah diberi..yang perlu aku syukuri...
bukan mengenang sakit yang sedikit itu..
tapi benarkah sedikit luka itu?kalau sedikit,kenapa susah sangat nak sembuh?
alahai hati..semoga terus tabah menghadapi...
semoga diri terus teguh berdiri..
biarpun jiwa melayang terbang mengenang yang tersayang..

>moonchild is crying<

Wednesday, February 19, 2014

Happy New Year 2014

ceh..dah ujung februari baru aku terhegeh2 nak wish kan..hahaha...macam2 telah terjadi..yang penting, DPA is Over...haha....kedua penting, Alhamdulillah aku dapat posting kat ipoh...and then my hectic life continued...

dah lame tak tulih blog..kaku rasenye..kejong je jari2 nak taip...huhu...arghh,whatever la kan...kite go part by part ok?

Part 1: husband & wife
en.syed cakap since abis DPA ni aku agak keras skit..pasca DPA...byk kata2 aku cam straight forward sangat a.k.a kurang menjaga hati die...so its means,DPA berjaya mengubah aku?hahaha...ampun bang.. 

Part 2: Anak-anak
Alhamdulillah hariz dah masuk tadika dah pun...cepat jer masa berlalu kan...dah sekolah dah anak sulung aku ni..die suke gi sekolah...pegi ngaji pun dah ok skrang.dulu je memula die protes 2 ari tanak mengaji gara-gara ustazah tegur sebutan die salah..hahaha...DPA effect on hariz  juga masalah komunikasi.aku tak pandai dah nak takcle a.k.a pujuk hariz ni..kalu dlu,senang je aku nak pancing die tapi skrang sgt susah ok.mcm2 offer sume direject begitu saje...soft part die aku tak pandai nak cari dah.. :-(

Haziq pun dah besar...dah pandai jalan dah...hobi die gigit orang dan cubit2 orang...adoiyaii...dah mcm piranna plak aku tengok...pantang lepa,alamat korang jadi la mangsa die...of kos mangsa utama adalah abang die.sian hariz...hariz jarang membalas..kalau dah sakit teramat sangat je br die balas..but most of the time,die mengadu kat aku jer...huhu...DPA effect pada haziq plak lain macam...haziq jadi sangat suke memerap dengan aku...bukanlar aku tak suke die nak memerap tapi masalahnye cemane nk ngadap die jer memanjang?aku jemur kain die menangis2 depan gate...aku nak mandi,die menagis2 depan pintu bilik mandi...pantang aku bergerak skit,die menangis la jawabnye..die seolah2 takut sgt aku akan tinggalkan die.maklumla time DPA tu dpt jumpe kejap2 jer.pastu aku ilang lagi lelame..tu yg die fobia kot..bab makan pun susah.die mcm nk tarik perhatian aku jer..klu org lain suap,elok je die makan...kalau aku suap?jenoh la nk kejar keliling umah....:-(

Part 3: Kerjaya
Ofis baru, kawan baru, suasana baru...segala-galanya sangat asing bagi aku..namun kuteruskan jua...perlahan-lahan aku belajar tentang kerja aku,budaya tempat kerja aku dan masih sedang berusaha belajar tentang segalanya...syukur pejabat aku dengan en syed tak jauh sangat...so kebanyakan waktu breakfast dan lunch,kami dating berdua..dan bergosip bersama...oh indahnya idup...tapi de skali tu,br sampai kedai makan,tetiba bos kol.suh anta dokumen kt die..takkan nk ckp aku kt luar tgh breakfast kan..harusla,jwb,baik bos....maka merajuk la en syed..dan aku rase bersalah sangat..i'm sorry darling...:-(

Part 4: Quality time
harus la every week kami berjimba-jimbu...gi jejalan sana sini...kekadang dgn kaklong skali..sronok sangat...memalam pun,pas anak2 tido kami kuar round2 naik motor n lepak2 kt kdai kopi..haha...alhamdulillah bonding masih utuh antara satu same lain..diharapkan masa akan memulihkan masalah2 komunikasi yang dihadapi ni..amin...

so itulah serba sikit ringkasan aktiviti aku di kala ini....rutin tu..in syaa Allah akan kembali aktif berblog...chewah...


*moonchild will come back*

Monday, July 29, 2013

kesuntukan waktu..kekangan masa

serius aku sangat2 rindu nak berblog..byk giler nak story de mory tapi x sempat.
camne nk berblog sedangkan tido pun less than 4 hour a day...to jgn risau,entry2 korang sume aku still baca.cume x sempat komen n x dan nak up entry sendiri jer..

banyak pahit getir yg dilalui..dan the biggest was i lost my father..huhu..miss him so much..

al fatihah..

tu je la..sampai ke temu lagi....babai

Tuesday, May 21, 2013

Back To School

ramai yang tertanya-tanya kan pekehal nye aku ni nak gi kursus sampai 6 bulan kan...actually kursus ni adalah kursus wajib untuk jawatan aku...ramai yang tanay kursus naik pangkat ker? aku x tahu nak jawab cemana...truly ni kursus untuk pengesahan jawatan..dan kebiasaannya pas sah jawatan, baru la layak untuk naik pangkat kan..in shaa allah, de rezeki taun depan naik la skit kot pangkat aku...hehe..tak percaya yg aku dah keje 3 taun lebih still x sah-sah dlm jawatan lagi? ye syg ku..itulah kenyataan nye...aku lewat skit sbab aku gatal gi tangguh sampai 2 kali..so tertinggal train dr rakan-rakan seangkatan..hehe....

ramai jugak yang kata,teruk nye kena kursus sampai 6 bulan...jujurnya ini adalah peluang keemasan yang sepatutnya dihargai oleh kami, insan-insan terpilih ni..chewahhh....sbab pe? ni bukan kursus kosong dik non oi...ni sebenarnya hadiah cuti belajar berpenginapan yang ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan malaysia..namanya Diploma Pengurusan Awam..bahasa pasarnye, diploma lanjut untuk kakitangan kerajaan...sepanjang tempoh kursus tu, sume nye free..makan tido transport or lawatan2 sumenye free..dan gaji tetap berjalan cam biasa...sapa nak bagi?so sememangnya aku bersyukur sangat sebab terpilih..in shaa Allah aku akan berusaha untuk lakukan yang terbaik nanti..teringin sgt nak jadi best student cam dolu-dolu...mampukah?muahaha.....kita cuba jer la ek...result nye taun depan aku bagitau...haha...

 kursus merangkap semua sekali...ada macam-macam modul..modul luar,contohnye gi kem bomba sebulan..belajar la cara-cara menjadi seorang anggota bomba..pastu kan masuk kem polis plak..dan mcm2 lagi sehingga abis 6 bulan tu...ade gak kelas tuk belajar finance, ekonomi, english dan mcm2 la..bukan belajar je tau,ade exam..semua modul tu ade markah, so sila bekerja keras utk score...sbab tu aku risau sbab aku ni stamina tak de ...bersenam jauh sekali...cemane?tawakal jer la jawabnya...pe la sangat takat ilang 10kg kan?hukhukhuk....true ok..biasanya abih kursus ni,rata-rata akan kehilangan dlm 10kg gitu...so sape nak kuruskan badan,sila apply job aku skrg..haha..motif nye satu melatih kitorang nye ketahanan mental dan fizikal...chewahhhhhhh...

dan biasanya selepas abis kursus ni, kitorang akan di reposting ke jabatan baru..that why la aku sangat-sangat berharap abis DPA ni nanti, aku dapat tukar ke perak..akan aku cuba lobi melobi sepanjang tempoh di kursus tu nanti..hehe..

so doa kan aku berjaya ek..doakan aku berjaya dengan cemerlang..doakan anak-anak aku sentiasa dalam lindunganNya...doakan segala urusan kami dipermudahkan...dan doakan juga la aku dapat fesi yang memahami gelora rindu antara ibu dan anak ni ek....amin....

terima kasih Allah..sesungguhnya Engkau Yang Maha Mengetahui segala yang baik untuk aku dan keluargaku...amin....




>moonchild will go to school<

Friday, May 17, 2013

surat cinta buat Encik Syed Abdul Halim Hilmy

ABANG....suatu gelaran yang tinggi darjatnya buat mu seorang...teramat istimewa buat seorang lelaki bernama suami yang mempunyai tempat teratas dalam hati saya.....

ABANG...terima kasih kerana menyokong perjalanan kerjaya saya sepanjang masa ini..terima kasih jua kerana mengizinkan saya pergi kursus kali ni..kursus yang pastinya menuntut sejuta pengorbanan dan pengampunan dari mu yang bergelar suami...kerana sepanjang tempoh ni akan terabai segala tanggungjawab sebagai isteri dan ibu kepada anak-anak mu...terlalu banyak perkara yang akan bergantung sepenuhnya di bahu mu dan pastinya tido malam mu tidak lagi selena sebelum ini....

ABANG....satu yang saya pinta, jagalah anak-anak dengan baik..berikan kasih sayang dan tumpuan sepenuhnya agar mereka tidak terasa akan ketiadaan saya nanti...hilangkanlah kerinduan mereka dengan aktiviti-aktiviti manis bersama mu kelak...semoga Allah mempermudahkan segalanya dan melindungi kalian semua sepanjang tempoh ini...

ABANG...dengan rendah diri, saya pohon jagalah hati abang sebaik nya dalam tempoh ini..semoga abang kuat menentang dugaan dan godaan yang mungkin mendatang kelak..hasutan syaitan mahupun bisikan iblis yang sentiasa ingin meruntuhkan masjid yang kita ada ini...saya janji, In Shaa Allah sepanjang saya berkursus nanti, akan saya jaga akhlak dan batasan saya sebagai seorang isteri abang..maruah abang akan saya jaga sebaik yang mungkin walaupun abang tiada di sisi..akan sentiasa saya ingat segala kelebihan dan pengorbanan abang pada saya selama ini..dan pastinya tiada siapa akan mampu menandingi kehebatan abang di dalam hati saya...

ABANG...terima kasih atas segalanya...saya cinta abang sepenuh hati...

ABANG...semoga Allah swt sentiasa memberkati rumahtangga kita. Semoga ikatan cinta dan kasih sayang kita semakin kembang mengharum hingga ke akhir hayat..Semoga segala pengorbanan ini berbaloi demi masa depan kita bersama dan semoga bahagia itu kekal milik kita hingga ke akhirat kelak..i love u so much and i will miss u like crazy..mmuahhhh......



Syed Abdul Halim Hilmy
~MY MAN~



~belong to each other~



with our eldest son



with our youngest son



~our small family~



~may this happiness last forever~




BABY CINTA ABANG






>>wifey moonchild <<







debaran kian terasa

hari ni 17 Mei 2013..lagi 8 jer masa yang aku de untuk hubby dan anak-anak...perasan?ntah la...org luar nampak aku cam biasa jer.malah ade yg rase aku nak teruja untuk gi kursus ni sbb semu urusan aku settle awal...realiti nye? aku berat hati...aku teruja nak lek ipoh..tu jer...hahaha...

memandangkan masa semakin suntuk, en syed izinkan anak-anak stay dengan aku bulan ni...so dua-dua anak ada kat sini,berulit dengan aku...hehe...aktiviti working days, harus la pepagi mandi n siapkan anak2...pastu anta kat umah pengasuh..then, beli breakfast untuk anak2 n hantar kat umah pengasuh...pastu kerja till 5.00pm...amik anak2 n bawak gi playground...hariz kemain sronok lagi dapat gi playground hari-hari...aku lagi la sronok bile tengok anak2 sronok kan...hehe....pastu. balik sambung main mainan plak till kul 7.00pm..then mandikan anak semua, bagi makan, wat susu n bagi bantal busuk..ulit2 sambil dodoi2, maka tido lar kedua putera kesayangan aku...simple jer kan...tapi amat bermakna untuk aku..hehe

weekend,of kos berjimba dengan en syed..gi tganu..gi kl..gi genting...best giler..hehe....tapi weekend kali ni,en syed tak balik la plak..huhu...hurm, so tak dapat berjimba di luar..bergolek jer la dengan anak2 dalam umah...hehe....

sedihnya...masa semakin suntuk sangat...whuaaaaaaaaaaa......................


so,jom tengok picca kat playground smalam....pergi hari-hari tapi smalam jer yg ibu snap..haha
tak menang tangan weh,klu handle both of them sorang2 kat luar..hehe


~abang tunggu kat atas~


~adik naik dari bawah~


~teruja~


my love

picca ibu? takde okeh...muka berlengas malas nak amik..huhu



"Menghitung hari
Detik demi detik
Masa kunanti apakan ada
Jalan cerita kisah yang panjang"




>sad moonchild<








 

MOONCHILDLIFE. Design By: SkinCorner